Isabelle d’Otreppe is een van de oprichters van Coucou Shop, een showroom speciaal voor de verhuur van avondjurken en de verkoop van accessoires, gevestigd in Elsene. De onderneming is 5 jaar geleden gestart en staat momenteel voor nieuwe digitale uitdagingen: de invoering van een online platform voor e-commerce om de crisis het hoofd te bieden en de bereidheid de kansen en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie te onderzoeken.

We hebben haar ontmoet in het kader van het Rebound Program waarin mic.brussels sessies over kunstmatige intelligentie organiseerde

Stap voor stap digitaliseren

Coucou Shop had in het begin een Facebookpagina. Vervolgens zijn Isabelle en haar compagnon gestart met de ontwikkeling van een website en daarna van een Instagrampagina om meer klanten te trekken. De digitalisering heeft dus geleidelijk plaatsgevonden, afhankelijk van hun budget en de behoeften van het bedrijf, en steeds specifieker naarmate hun onderneming volwassener werd. 

De vraag over de invoering van een webshop deed zich dus als vanzelfsprekend voor. Zoals bij veel andere ondernemingen nam dit project sneller een concrete vorm aan door de huidige gezondheidscrisis. Bovendien overwoog de vrouwelijke ondernemer een chatbot te ontwikkelen om de vragen van haar klanten eenvoudiger te kunnen beheren. Ze heeft daarom deelnomen aan een training van mic.brussels om de strategische mogelijkheden van kunstmatige intelligentie te beoordelen.

Vaardigheden op het gebied van digitalisering en kunstmatige intelligentie ontwikkelen

Er bestaan talloze initiatieven om een training of opleiding te volgen op het gebied van digitalisering en kunstmatige intelligentie. Er bestaan talloze initiatieven om een training of opleiding te volgen op het gebied van digitalisering en kunstmatige intelligentie, zoals Elements of AI, AI for Business of de AI School.

Isabelle d’Otreppe benadrukt dat het aanbod aan opleidingen zeer uitgebreid is, maar dat het belangrijkste is een programma te kiezen dat past bij de behoeften en de interne deskundigheid van de onderneming. Dat is niet altijd een eenvoudige opgave, want het gaat allereerst om de volgende voorwaarden:

  • De huidige behoeften van de onderneming begrijpen, maar ook de behoeften op lange termijn.
  • In staat zijn voldoende tijd vrij te maken om er actief aan deel te nemen.
  • Een zelfevaluatie uitvoeren van het eigen deskundigheidsniveau om te bepalen of ons profiel overeenkomt met dat van de opleiding, hoewel we weten dat er op dit gebied geen reëel referentiekader bestaat.
  • De eventuele financiële kosten van dergelijke opleidingen te kunnen dragen.

De ondernemers zullen dus hun positie ten opzichte van dit aanbod moeten bepalen, om de opleiding te kiezen die het beste overeenkomt met hun behoeften en hun budget. Het financiële aspect wordt overigens beschouwd als een belangrijke belemmering voor een sterkere toename van digitalisering. Ter herinnering, het Brusselse gewest biedt consultancyvergoedingenen opleidingsvergoedingen die onder bepaalde voorwaarden beschikbaar zijn voor kleine en middelgrote ondernemingen en micro-ondernemingen.

De laatste jaren zijn de KMO’s zich bewust geworden van de noodzaak om digitale instrumenten te integreren in hun dagelijkse bedrijfsvoering en van de talloze mogelijkheden die digitalisering biedt. Niettemin hebben weinig ondernemingen de stap naar kunstmatige intelligentie genomen; ze vinden het lastig de toegevoegde waarde van deze technologie voor hun activiteiten te beoordelen.

Als micro-onderneming openstaan voor kunstmatige intelligentie: oké, maar hoe en waar begin ik?

Jezelf de goede vragen stellen

Ook al zou het een springplank voor haar onderneming betekenen, Isabelle realiseert zich dat het nu niet het juiste moment is voor de invoering van een chatbot. Van deze training heeft zij vooral onthouden dat het noodzakelijk is de winstgevendheid van het project ten opzichte van de gewenste prestaties op het gebied van kunstmatige intelligentie te evalueren. Zij concludeert dat, om efficiënt te zijn, ‘je erin moet slagen het juiste evenwicht te vinden tussen werken in je bedrijf en werken met betrekking tot bedrijf’.

Met name het gebruik van instrumenten, zoals het AI Value Canvas, kan ondersteuning bieden voor ideeënvorming over dit onderwerp. Deze modellen helpen ondernemingen de strategische ontwikkelingsroute te visualiseren die op dit gebied gevolgd kan worden.

Kunstmatige intelligentie is dus niet alleen voorbehouden aan IT-ontwikkelaars en multinationals, maar betekent een concurrentievoordeel voor ondernemingen, zelfs van kleinere omvang. Hoewel KMO’s en micro-ondernemingen AI niet altijd zien als een onmiddellijke prioriteit, is het cruciaal voor hen om zich erin te verdiepen en te bepalen in welke vorm deze technologie de ontwikkeling van de onderneming kan versterken.

De derde editie van de AI-training van mic.brussels voor de Nederlandstalige bedrijfsprofielen gaat in maart 2021 van start. Als u op de hoogte wilt blijven van dit initiatief, nodigen wij u uit het volgende formulier in te vullen: https://bit.ly/33Gae0e

 

Geef een reactie