Découvrez le rôle qu’a joué le Boostcamp dans le développement d’Esperity!

Mitchell

Kun je iets over jezelf vertellen? Wie ben je en wat doe je voor werk? 

Ik ben Mitchell, oprichter en CEO van Esperity. Wij zijn een bedrijf dat via technologie oplossingen ontwikkelt om patiënten meer zeggenschap te geven en hun kwaliteit van leven te verbeteren. 

Hoe dan? 

Door daadwerkelijk inzichten te verzamelen van de patiënten om beter te begrijpen wat ze doormaken en ervaren, hoe ze naar hun ziekte kijken en hoe ze de afloop van hun behandeling zien. Hoe meer inzichten we krijgen, hoe beter de suggesties die we kunnen aandragen. 

We verzamelen deze inzichten door middel van kwalitatieve en kwantitatieve interviews en ook door het analyseren van gegevens. Bovendien kijken we naar het gedrag van patiënten, hoe ze reageren op bepaalde posts en hoe ze bepaalde bijwerkingen of indicatoren voor levenskwaliteit melden. Doordat we deze samengevoegde kijk op alle verschillende parameters hebben, krijgen we meer inzicht in de feitelijke ervaringen van de patiënten. Niet alleen “Hoe ervaar ik een symptoom?”, maar ook “Wat is de impact ervan op mijn sociale leven, mijn gezinsleven, mijn routine, enz.”. 

We proberen echt om gezondheidszorg op een meer holistische manier te benaderen en niet alleen op basis van medische parameters, hoewel die ook belangrijk zijn. 

Hoe ben je in aanraking gekomen met mic.brussels? 

Lang geleden organiseerde een kennis van mijn sessies waarbij hij mensen samenbracht om te brainstormen over een project. Hij legde ons een uitdaging voor waar we dan over discussieerden. Op een dag zei hij tegen mij: “Hé, volgens mij zou jij mic.brussels Boostcamp wel interessant vinden”, en zo maakte ik kennis met mic.brussels. 

En toen deed je mee aan de 1e Boostcamp in 2012 en won de Grand Prize? 

Ja, dat was nog voordat Esperity ontstond. Het was mijn eerste idee, gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen, toen ik een oplossing zocht om mijn geneesmiddelen, mijn doses en mijn symptomen te volgen. In die tijd werkte ik aan een promotie in de biotechnologie. Daarom was ik erg geïnteresseerd in de gezondheidszorgsector en ik had net mijn eigen systeem voor het volgen van medicijngebruik ontwikkeld. Uiteindelijk was dat het project dat ik tijdens de Boostcamp pitchte. 

Dus het belangrijkste idee van Esperity bestond al vanaf het allereerste begin? 

Nee, dat kwam iets later, want ik kende mijn huidige mede-oprichter toen nog niet, ik kwam één jaar later tegen.  Hij is een arts die met patiënten werkt en hij zag ook dat patiënten veel meer kennis nodig hebben over hun ziekte, maar ook over hun behandeling. We besloten onze krachten te bundelen en begonnen met het bouwen van een sociale gemeenschap voor kankerpatiënten om contact met elkaar te maken, ervaringen te delen en te volgen hoe ze zich voelden, enz. Op dat moment hadden we echter nog geen echt businessmodel. 

In 2014 lanceerden we het platform. En vanaf het begin liep het goed. Maar het was niet eenvoudig om het businessmodel te definiëren, dus daar besteedden we veel geld aan. Kort daarna kregen we meer en meer inzicht, want als je in dit ecosysteem gaat werken, stellen mensen je natuurlijk vragen, zoals: “Wie ben je?”, “Wat weet je over gezondheidszorg, over oncologie?”, enz. Hoe langer je op dit gebied werkzaam bent, hoe meer kennis je krijgt en hoe beter je de processen begrijpt en wat er mogelijk is en wat niet. Intussen kunnen we nu met trots zeggen dat we één van de experts op het gebied van patiëntbetrokkenheid zijn in België, en ook daarbuiten. Omdat we ervaring hebben in het werken met verschillende partijen, zoals ziekenhuizen, farmaceutische bedrijven, academische zorgcentra en patiëntenorganisaties, begonnen we te begrijpen wat onze echte waarde was. 

En wat voor hulp kreeg je van de Boostcamp? Hoe hielp het je om te komen waar je nu bent? 

In de eerste plaats gaat het denk ik om het netwerk, want mic.brussels is echt met de technische kant verbonden. We ontwikkelden onze technologie op basis van Microsoft-oplossingen. In de tweede plaats hielpen ze ons natuurlijk met vraagtekens te zetten bij ons businessmodel, wat een absolute must is. Mic.brussels heeft op dat gebied hele goede coaches. 

Hoe groot is je team intussen? 

Binnenkort zijn we met 8 mensen. We zijn vrij klein, maar groeien nog altijd en we hebben steeds meer internationale projecten. Sinds corona kunnen we echt zeggen dat we een mooie boost hebben wat betreft onze activiteiten en bekendheid.  

Hoe zie je Esperity over een paar jaar? Wat worden jullie volgende mijlpalen? 

We willen graag opschalen wat betreft het aantal klanten, maar ook geografisch en uitbreiden buiten Europa. We willen doorgaan op de huidige weg en ervoor zorgen dat we focus houden. Focus is enorm belangrijk. In het begin ga je alle kanten op als je nog niet het juiste bedrijfsmodel hebt. Nu hebben we een stevig businessmodel, we breiden uit en eenvoud is de sleutel tot succes. We hebben ontdekt hoe je dingen simpel houdt, hoe je ze schaalbaar maakt en hoe je ervoor zorgt dat we over de noodzakelijke diensten beschikken om alles te ondersteunen. 

Wat zou je zeggen tegen iemand die dit artikel leest en die erover denkt een eigen bedrijf te beginnen? Wat is jouw advies als ondernemer? 

Doe het gewoon! Daarnaast moet je gepassioneerd zijn over het onderwerp, want als ondernemer krijg je altijd te maken met ups en downs. Als je geen drive en passie hebt, zal het je niet lukken deze moeilijke periodes te doorstaan. Passie en doorzettingsvermogen zijn cruciaal. Zorg er verder voor dat je jezelf omringt met de juiste mensen en hopelijk gaat het dan lukken, maar het gaat er vooral om dat je je passie volgt. 

Een laatste opmerking voor de 10e verjaardag van mic.brussels? 

Ik vind het mooi om te zien dat mic.brussels al 10 jaar bestaat en ik zei tegen mezelf: “Oei, ik begin oud te worden!”. Het is geweldig om te beseffen dat het echt invloed heeft op het ecosysteem, op mensen met ideeën, die op zoek zijn, maar niet precies weten wat ze moeten doen. mic.brussels geeft je een duw in de rug en gaf die ook aan mijIk hoop echt dat mic.brussels een positieve impact op ondernemers kan blijven houden. De technologie wordt steeds ingewikkelder, je hebt meer en meer specifieke vaardigheden nodig. Ik denk dat alles wat je kunt doen de toepassing van technologie alleen maar in positieve zin zal versnellen. 

Geef een antwoord