Luc Vandergoten legt uit hoe Contraste Europe profiteert van de Prototyping Internship

Vertel ons eens iets meer over jezelf en over Contraste … 

Ik ben Luc Vandergoten, General Manager van Contrast Consulting, een filiaal van de groep Contraste heeft een 400-tal mensen in dienst, in België, Frankrijk, Luxemburg, Zwitserland en een off-shorecentrum in Tunesië. Onze 4 belangrijkste activiteiten zijn: 

LUC
  • consultancy 
  • de implementatie en ontwikkeling van onze eigen oplossingen als ERP APIZ en documentbeheer 
  • de ontwikkeling van websites en e-commerce (onder meer de site van de krant Le Soir) via Contraste Digital 
  • de migratie van infrastructuur naar de cloud 

Hoe zag je parcours binnen Contraste Europe eruit? Hoe ben je in de functie van General Manager terechtgekomen? 

Ik heb er ondertussen al een lange carrière opzitten! Ik ben in 1985 begonnen als ontwikkelaar. Al snel werd ik projectleider en nog wat later ben ik in het management gestapt. Ik heb 18 jaar lang in een andere onderneming gewerkt. Daarna had ik 10 jaar een eigen zaak, BTR, en die is in 2016 overgenomen door Contraste. Sindsdien ben ik daar ook aan de slag. Daarnaast ben ik nog actief binnen Agoria, als voorzitter van de ‘Financial Services Technology Club’ en lid van het directiecomité van Agoria Brussel. 

Kun je je nog je eerste contacten herinneren met mic.brussels? 

Via Agoria was ik op de stagekansen bij mic.brussels gestoten. Ik vond dat interessant om een stagiair te hebben die geselecteerd werd, gemotiveerd is, gevolgd wordt. Samen met onze eerste stagiair, hebben we een soort van framework ontwikkeld waarmee snel webscreens gemaakt kunnen worden. Dat is de basis van het framework .NET. Dat gebruiken we nu bij verschillende klanten en we hebben met dat framework trouwens ook andere oplossingen ontwikkeld. 

Door het succes van die eerste stage-ervaring besloten we om het experiment nog eens over te doen en ondertussen hebben we op 5 jaar tijd met 15 stagiairs gewerkt, waarvan we de meesten hebben aangeworven. We proberen ook een soort doorstroming in te voeren tussen de oude en de nieuwe stagiairs. Zijzelf kennen de realiteit van de stage immers het beste en ze leken ons dus goed geplaatst om de nieuwkomers te begeleiden. 

Wat is voor jou de grootste troef van het programma? Het rekruteren van de profielen? Ja, rekrutering is belangrijk, maar voor mij komt innoveren toch op de allereerste plaats. Elk jaar moeten we iets vinden dat interessant is voor de stagiairs om aan te werken, maar ook voor Contraste zelf als bedrijf. Dat verplicht ons tot voortdurend innoveren. 

Het voordeel is dat we onderzoeksactiviteiten met een zeer duidelijke doelstelling kunnen toevertrouwen aan gemotiveerde jongeren en dat we aan het eind van het programma als resultaat daarvan Proofs of Concepts (PoC) hebben die werken, ongeacht de technologie (IoT, chatbots, gezichts- of stemherkenning …) Met die PoC kunnen we dan op zoek gaan naar klanten die geïnteresseerd zijn in het project, om het naar het productstadium te tillen. En ik kan zeggen dat alle stappen die we tot nog toe gezet hebben geïmplementeerd en gebruikt geworden zijn bij klanten. 

Is het waar dat uit het stageprogramma destijds zelfs een startup is voortgekomen? 

Ja, inderdaad. Met Maxime, onze eerste stagiair, hebben we ‘PaperlessOffice.com’ opgericht. We hadden een crowdfunding opgezet waarop verschillende investeerders zijn afgekomen. De oplossing was gebaseerd op Microsoft Azure, via 365, en bood de mogelijkheid om op een gsm een onderneming te beheren. 

Helaas kregen we de wind tegen van een bedrijf dat hier oneerlijke concurrentie in zag. We zijn er moeten mee stoppen, ook al hadden we al onze eerste klanten en werkte dit goed. Hadden we er kunnen mee doorgaan, dan telden we vandaag miljoenen gebruikers, daar ben ik zeker van. Nu, vijf jaar later, zijn er ook bepaalde bedrijven die gelijkaardige projecten hebben uitgewerkt. 

Heb je nog tips voor mensen en ondernemingen die zich anno 2021 op de technologiesector willen gooien? 

Dat ze duidelijke doelstellingen voor ogen moeten hebben is in elk geval een zekerheid. Met de jaren en uit de projecten die ik opgezet heb leerde ik ook dat je van een Minimum Viable Product (MVP, of eerste minimale versie) geen product moet maken dat alles moet proberen te doen, om op elk vraag van de klant een antwoord te geven. Neem eerder een MVP dat werkt en lanceer daarmee een product waarvoor je eerst klanten zoekt en dan pas de gevraagde functionaliteit gaat toevoegen. Uitgerekend Microsoft is daarvan het beste voorbeeld. Ze hebben Teams gelanceerd, een dienstverlening die aanvankelijk flink achter de kwaliteit van zijn concurrenten aan holde. Vandaag hebben ze al een hele evolutie achter de rug en tellen ze, dacht ik, ook de meeste gebruikers. Dat is een les die mensen goed moeten begrijpen als ze zich in de technologie storten: een MVP moet uiteraard werken — de naam zegt het zelf — maar het moet ook niet van meet af aan alle functionaliteit bieden. 

Wie dat soort avonturen aangaat moet naast de technicus ook iemand hebben die zich resoluut met het commerciële bezighoudt. Die moet niets doen dan de oplossing verkopen en hoeft niet geïnteresseerd te zijn in de technische kant van het product. 

Nog een laatste woord voor 10 jaar mic? 

Ik ben zeer blij dat initiatieven zoals mic bestaan! Om te beginnen kunnen we nooit te veel initiatieven ontplooien voor jongeren, om hun kansen te geven en mogelijkheden om te groeien en een loopbaan aan te vatten. Mic begeleidt ook startups en ik heb vaak deelgenomen aan presentaties van projecten van mensen die enthousiast aan het ondernemen gingen, zonder daarom goed te weten waar ze zouden uitkomen. Het is goed om over organisaties te beschikken die dat enthousiasme in goede banen leiden. In het verleden hadden we minder van dat soort ondersteunende structuren. Super dus dat mic die rol opneemt, om ervoor te zorgen dat mensen kunnen samenkomen om ideeën uit te wisselen en ondersteuning te krijgen. 

Geef een antwoord